Folkmordsrättegången i Guatemala skjuts upp!
Aktivister har skrivit "Idag måste Guatemala döma folkmordet" på torget utanför presidentpalatset i Guatemala City. Foto: H.I.J.O.S. Guatemala.

Rättegången mot den folkmordsanklagade generalen Hector Mario López Fuentes i Guatemala skjuts upp. Domaren hade tidigare meddelat att en första förhandling skulle genomföras den 21 september men förhandlingen ställdes in. Kristna Fredsrörelsens fredsobservatörer fanns på plats vid domstolen och skriver bland annat:

Idag, den 21 september, är det den internationella fredsdagen och det hade således varit väldigt fint att få skriva att rättegången mot folkmordsanklagade Hector Mario López Fuentes i Guatemala har inletts. Så är dock inte fallet och beslutet om rättegång ska inledas eller inte har skjutits upp.  Detta på grund av att försvaret lämnat in två så kallade amparos (ungefär överklagande) som inte kunnat lösas i tid. Systemet med amparos är ytterst vanligt i Guatemala och drar ut på rättsprocesser, i många fall i all oändlighet. Det är en medveten strategi från försvarets sida för att hindra att rättegångar inleds och att rättvisa skipas – något som i högsta grad spär på straffriheten i landet. På grund av hur vanligt förekommande detta är så var många överlevare, vittnen och familjemedlemmar beredda och visade trots de dåliga nyheterna fortsatt kämpaglöd. Kristna Fredsrörelsens fredsobservatörer var på plats vid domstolen för att prata med de inblandade.

Mario Minera, ordförande för människorättscentret CALDH sade så här efter den inställda domstolsförhandlingen:

”Det här är ett typexempel på de blockeringar som försvaret använder sig av för att förhindra en rättsprocess. Anledningen till detta förhinder är ett tecken på att fallet har avancerat”.

Läs hela inlägget från fredsobservatörerna på deras blogg:

Skriv gärna under den här namninsamlingen till stöd för de vittnen och jurister som driver arbetet för rättvisa efter folkmordet i Guatemala (på engelska):

Aron Lindblom.