Framgång för rättvisan i Colombia

Kristna Fredsrörelsens fredsobservatörer var med på plats när ett viktigt framsteg gjordes för rättvisan i Colombia. Det handlar om Jorge Noguera, tidigare chef för den colombianska säkerhetstjänsten DAS, som har dömts till 24 års fängelse och 6 510 dagsböter för sitt samröre med paramilitärer, och för att ha delgett dessa information som ledde till mord på akademiker och fackföreningsaktiva i norra Colombia. Han döms också för mordet år 2004 på sociologen och universitetsläraren Alfredo Correa D’Andreis, som dödades av paramilitärer efter tips från säkerhetstjänsten. Domen mot Jorge Noguera kan inte överklagas då den har utfärdats av landets högsta rättsinstans.

Säkerhetstjänsten DAS har under flera år systematiskt avlyssnat och förföljt människorättsförsvarare, fackföreningsmedlemmar, domare, journalister och andra representanter från det civila samhället. Om man hamnade på DAS lista över ”misstänkta” så övervakade de ens varje steg, ens varje kontakt, ens varje uttalande. Kristna Fredsrörelsens fredsobservatörer i Colombia medföljer organisationen Asamblea permanente de la Sociedad Civil por la Paz som följer rättegångarna mot makthavare som anklagas för samröre med paramilitärerna.

Läs mer på fredsobservatörernas blogg här och här.